Ikke kjøp forsikring fra ANSA

Aloha!
Denne uken har vært både spennende og tøff. Hele gruppen med norske studenter har hatt veldig mye prblemer med både registrering av fag, lån fra lånekassen og helseforsikring. Heldigvis har alt dette ordnet seg for meg, men er det fortsatt flere av de andre som sliter enda.

University of Hawaii at Manoa krever at alle studenter har en helseforsikring. De tilbyr egne forsikringer, men disse koster mange tusen kroner, så det er best å finne en i Norge. Vi ble anbefalt av både tidligere studenter og universitetet i Bergen å kontakte ANSA. ANSAs forsikring er et tilbud til studenter i utlandet gjennom AIG. Vi tenkte at det må være bra og bestiller forsikringen ANSA anbefaler. Rett før avreise finner vi et skjema fra skolen på Hawaii som forsikringsselskapet må fylle ut. Her er det seks punkter som skolen krever at forsikringsselskapet dekker. Det gikk ikke som planlagt. ANSA kan ikke skrive under på siste punkt, og forsikringen vår er dermed ikke god nok.

Dumme ANSA

Vi håpet at skolen skulle godta dette, siden vi hadde hørt fra mange tidligere studenter at de aldri hadde hatt noe problemer med forsikring fra ANSA, men det gjorde de ikke. ANSA kunne ikke gjøre noe, det var også vanskelig å kjøpe ny forsikring (fordi vi allerede hadde dratt hjemme i fra, og da er det mange selskaper som har en regel om å ikke selge forsikring så lenge du allerede har reist). Heldigvis kunne IF hjelpe oss, og ønsket å selge oss en forsinkring. Denne var en del dyrere enn ANSA sin, men hadde jeg visst på forhånd hvor mye styr det var med forsikring fra ANSA hadde jeg glatt kjøpt fra IF til å begynne med.

Heldigvis ordnet det seg tilslutt. Siden jeg får støtte fra Lånekassen, fikk jeg automatisk et brev fra HELFO ca 15 dager etter at pengene var på konto. Dette brevet sendte jeg sammen med det halvferdige skjema fra ANSA til skolen og det ble godkjent. Jeg hadde ikke fått noe informajson av universitetet i Bergen om dette brevet, så eneste grunnen til at jeg fant ut av det var at mammaen min, som hjalp oss med å ringe HELFO for å få hjelp, fortalte meg det.

Dessverre har Lånekassen utrolig lang ventetid på noen av de norsk studentene her nede, og de får derfor ikke dette brevet tilsendt i posten før semsteret nesten er ferdig. De har med andre ord veldig mye problemer enda.

Oppsummering:
Skal du på utveksling til University of Hawaii at Manoa, søk om lån så fort som mulig! Med en gang du får brev av HELFO, send dette brevet sammen med skjemaet fra skolen (på hawaii) og be HELFO fylle det ut. Da kan du i utgangspunktet kjøpe forsikringen ANSA anbefaler, slik at du har en reiseforsikring, men får du problemer kan du ikke regne med å få hjelp av dem. Jeg anbefaler IF!

Du kan også se en tidligere liste jeg har laget med en oversikt over alle papirer jeg har fylt ut og sendt for å få alt i orden til denne reisen. Jeg har følt at det var vanskelig å finne all informasjonen, og ønsket derfor å lage en samling av linker og informasjon til senere studenter.

One thought on “Ikke kjøp forsikring fra ANSA

  1. Tilbaketråkk: De ti tusen skjemaer! | Cecilies studentliv

Legg igjen en kommentar

