De ti tusen skjemaer!

Før jeg kom inn på skolen gjorde jeg dette (du får hjelp av UiB på disse papirene):

  • Fylt ut MIX Online Application
  • Fylt ut The University of Hawaii System Application
  • Betalt søknadsavgiften på 70 USD (ca 420 kr)
  • Fylt ut og skrevet ut Supplementary Information Form
  • Fylt ut og skrevet ut skjemaet om foreløpig uttalelse om retten til støtte fra Lånekassen
  • Tatt «rett kopi» av vitnemålet mitt fra vgs.
  • Tatt «rett kopi» av passet mitt
  • Søkt om forhåndsgodkjenning av emnene jeg ønsker å ta på Hawaii

Etter jeg fikk plass på universitetet på hawaii:

  • Søk om studielån fra Lånekassen. Gjør dette så fort som mulig da HELFO automatisk sender et brev du vil trenge etter at du har fått penger på konto. Dette brevet gir deg en helseforsikring som kreves av skolen (helt gratis). Det er en del dokumenter som skal sendes til Lånekassen, sjekk ut hjemmesiden deres på hva de krever.
  • Søke om visum + dra til ambassaden på intervju for å få studentvisum
    Flere søknader som må fylles ut på ambassadens nettsider
  • Bestille og betale reise til Hawaii
    Jeg bestilte gjennom STA travel, og er veldig fornøyd med hjelpen jeg fikk der!
    Pass på at reisen er sammenhengende, slik at det ikke gjør noe om det ene flyet er forsinket (da er det ikke ditt ansvar å finne nytt fly hvis du ikke skulle rekke neste) – reisen jeg bestilte er Bergen – London – Las Vegas – Sove på hotell – LA – Honolulu
  • Jeg endret min hjemreise slik at jeg kunne være lenger på Hawaii og få besøk av familien min. Det kostet meg 500kr å endre reisen, men da jeg gjorde dette fikk jeg et problem med ANSA. De støtter meg kun i 5 uker etter studetiden, så jeg måtte derfor bestille en folengelse på forsikringen min fra IF (på ca 500kr).
  • Finne god reiseforsikring som gjelder lenger enn vanlig ferie.
    Jeg har kjøpt ANSA sin reiseforsikring for studenter, men var ikke fornøyd, kjøp heller fra IF.
  • Send inn helseskjema  + vaksinekortet ditt til skolen på Hawaii.
  • Send skjema til forsikringsselskapet(evt. HELFO) og be de skrive under på det (etter at du har skrevet på det selv). Send det så til skolen på Hawaii
  • Skriv kontaktskjema som skal gis til universitetet i Bergen, slik at de vet hvor du er og hvordan du kan kontaktes
  • Registrer reisen her: reiseregistrering (dette er frivillig, men lurt)

title_studentForms

One thought on “De ti tusen skjemaer!

  1. Tilbaketråkk: Ikke kjøp forsikring fra ANSA | Cecilies studentliv

Legg igjen en kommentar

